Rondreis Noorwegen 2012

Preikestolen

Dinsdag: Reisdag Voss - Preikestolen

Vandaag hadden we een reisdag voor de boeg en dat was maar goed ook, want het regende heel erg hard. Na eerst onze spullen te hebben gepakt en één huisje hebben schoongemaakt (de andere hebben we laten schoonmaken) gingen we iets voor 11 uur op pad. Stephan had veel weer veel tijd besteed aan het uitzoeken van een mooie route (nee, Stephan houdt niet van een standaard tomtom route). We kwamen onderweg eerst langs een dubbele waterval. Een tijdje later namen we een bergweg (nr 520) naar Sauda, dit was een oude weg (met heel veel watervallen, vooral met dit weer) en een hele mooie route! Daarna zagen we nog een hele hoge waterval, die met enorme kracht naar beneden kletterde (nog extra doordat het heel de dag al flink regende). Hier was een trap en een pad naast, leuk om te zien en we waren weer lekker opgefrist!

Onderweg nog even wat boodschapjes gedaan en toen waren we iets over 7 bij Preikestolen Fjellstue. We hadden hier een cabin gereserveerd. Het hotel zelf is wel erg mooi, maar heel erg duur. De cabin is 10 min lopen vanuit de parkeerplaats via een modderig pad, dus het was even sjouwen met onze baggage. De cabin is primitief: helemaal van hout, krakerig, klein, viezig keukentje en geen warm water. We hebben alleen een buiten-wc, maar we kunnen wel in het gebouw van het jeugdhostel douchen en naar de wc. Na wat geduld, is het wel gelukt om nog eten te koken. Daarna heeft Stephan buiten nog een kampvuurtje gemaakt.

Woensdag: Preikestolen

Vandaag stond de wandeling naar de Preikestolen (‘Preekstoel') op het programma. Het voordeel van onze accommodatie is dat de wandeling vanuit hier begint en we dus al vroeg op pad kunnen. De Preikestolen kan erg druk zijn, toen we om half 9 vertrokken was het nog heel erg rustig. Het pad ging al snel vrij steil omhoog en was heel rotsachtig. Het was af en toe flink klauteren, gelukkig was het droog en ook nog eens lekker zonnig. Rond 10 uur werd het wel bewolkt, maar we hebben maar een paar drupjes regen gehad. Johan moest nog wel op een smal punt zijn hoogtevrees overwinnen. Na circa 2 uur waren we op de Preikestolen! We vonden het uitzicht geweldig en maakten veel foto's! Stephan zat op het randje en Kim hing ook al over de rand heen. De drukte viel erg mee. Stephan had inmiddels ontdekt dat er nog een andere route was (Ellen: het schoot ons te binnen dat je ons dat had verteld). Omhoog hadden we vanaf de kruising de linkerroute gepakt (rode route), terug zijn we via de groene route gegaan. Dit was inderdaad iets gemakkelijker. Terug was het af en toe uitkijken om niet uit de glijden, echt geen gemakkelijk pad.

's Middags terug bij ons huisje hebben we nog gebruik gemaakt van de boot die bij ons huisje ligt. We moesten eerst het regenwater er met een emmer uitscheppen, maar daarna lekker over het meer geroeid.

Stephan heeft vanavond weer een kampvuur gemaakt en op het rooster van de oven ons vlees gebakken. We hebben net gegeten en de koteletten waren goed gelukt, met een flinke barbecue-smaak.

Donderdag: Preikestolen - Hirtshals (Denemarken)

Morgen vertrekken we rond half 10 en rijden dan naar Kristiansand (zo'n 5 - 6 uur rijden, via de door Stephan uitgezochte binnen wegen). Dan nemen we de ferry van half 5 naar Hirtshals (Denemarken). Daar hebben we een b&b gereserveerd.

Vrijdag: Hirtshals (Denemarken) - huis

Vrijdag gaan we helaas weer naar huis (10 uur rijden). Dus nog een flink stuk rijden voor de boeg.

Dit was ons avontuur door Noorwegen. We zijn actief geweest, hebben veel geluk gehad met het weer en het was een leuke vakantie. We weten nog niet waar we volgend jaar naartoe gaan, maar tips zijn welkom.

Bedankt voor het volgen van onze reisverhalen en tot snel!

Voss

Zaterdag: Himmelstigen

Vandaag zijn we (stephan en kim) vroeg opgestaan voor ons avontuur in de Skjeggedal. We gaan vandaag namelijk de Himmelstigen beklimmen om de Trolltunga (Trollen Tong) te gaan bekijken. Dit is een tocht van 8 -10 uur, die we vooraf geboekt hebben bij OpplevOdda (via Jostein Soldal).

Om 10 uur waren we op de parkeerplaats bij de start van de tocht. De start was op zo'n 400 meter hoogte, naast een flink meer. Eenmaal geparkeerd meldden we ons bij de gids en het bleek dat we als eerste waren, al snel was de rest er ook en konden we vertrekken. We vertrokken op de mountainbike waarbij we over de weg een grindpand met soms forse stenen moesten fietsen. Kim vond het wel spannend (ze had nog nooit op een mountainbike gezeten) en zag het meeste op tegen het fietsen. Maar het ging allemaal goed en 7 km verder kwamen we aan bij de start van de hike omhoog (op 530 meter hoogte).

Er was geen pad dus we gingen door het bos de berg op. Er waren veel losse stenen en het was een flinke klim. Halverwege kwamen we bij een rivier aan (staat nu bijna droog) waar we even lunchten en ons voorbereiden op het volgende stuk. We waren namelijk pas op 1/3 van de klim (700 meter hoogte). Vanaf hier werd het terrein heel anders. Het waren allemaal grote (soms glibberige) stenen waar we ons een weg over moesten banen. Stephan vond zoals altijd heel leuk om over de stenen heen te klimmen, maar Kim deed voorzichtig en ging wat langzamer dan de rest. Ze mocht daarna recht achter de gids aan, wat prettig was. We kwamen heelhuids aan bij de start van de Via Ferrata (850 meter hoogte).

We deden deze tocht aangezien we graag de Via Ferrata (levenslijn: je klimt langs de berg via een soort trap omhoog en je zit vast aan een lijn) wilden doen. Eenmaal begonnen ging Kim als een raket naar boven, ze was blij dat ze hiermee niet een van de langzaamste was. Stephan volgde gestaag en kon Kim maar net bij houden. Het was wel een raar gevoel hoor, je hing aan kabeltje aan de berg en hing aan de rots met kleine ijzeren beugels als traptreden. Als je naar beneden keek zag je een afgrond van enkele honderden meters, maar stoer als we waren bleven we door klimmen. Eenmaal boven gekomen waar we wel trots en konden we van het uitzicht genieten (1.150 meter hoogte).

We dachten dat we er bijna waren maar het bleek dat we nog een stukje moesten wandelen om bij de Trolltonga te komen. Het was echter vrij vlak en niet zo heel zwaar. Maar na 20 minuten waar we er!  Yes, we hebben het gehaald, nu even rusten en dan poseren voor een mooie actiefoto (1.220 meter hoogte) op ene uitstekende rots. Als eerste ging Stephan op de foto en die kon het niet laten om op het randje van de rots te gaan zitten. Vervolgens gingen we er met samen ook nog op de foto om deze prestatie vast te leggen.

Het was nu al half 5 en we waren dus pas halverwege, we moesten namelijk weer dezelfde weg naar beneden. Dit bleek echter wel een stuk lastiger. Het had namelijk een beetje geregend en alle stenen waren nu nat en glibberig (Kim baalde hiervan, want ze was bang om te vallen). De Via Ferrata ging weer goed maar daarna begon het afzien. Stephan gleed na 10 minuten uit en haalde z'n hand flink open. De andere groepsgenoten hielpen hem met het verbinden van de wond en we gingen weer verder. We merkten ook dat we moe werden en het niet gewend waren om over dit soort terrein te lopen. Daarom deden we het rustig en gingen voorzichtig naar beneden. De gids hielp goed en we hebben nog wat leuke gesprekken gehad. We kwamen er goed mee weg dat we uit Nederland komen (geen bergen gewend he!). Maar ooohhh, wat was dat ver naar beneden. Eenmaal weer aangekomen bij de lunchplek wisten we dat we het meeste al hadden gehad en vulden ons flesjes nog eenmaal in de rivier om wat te drinken. Het water was echt lekker en verfrissend.

Rond half negen waren we beneden bij beneden bij de fietsen en het begon al donker te worden. Nu moesten we nog eens 7 km fietsen. Tijdens het fietsen werd het steeds sneller donker en om kwart voor 10 waren we terug bij de auto. Hier is de wond van Stephan nog een keer goed schoongemaakt, namen afscheid van de gids en reden terug naar Voss. Om 12 uur 's nachts waren we pas thuis, we aten nog wat soep en doken het bed in. We sliepen binnen enkele seconden, want het was echt een heel zware trip. Dit was voor ons beide echt de grens (eigenlijk teveel van het goeie), maar het was een geweldig avontuur en we hebben er geen spijt van. Nu hebben we het echte Noorwegen beleefd, maar nog wel een tijdje spierpijn.. Johan en Lia wilden gaan fietsen. In Voss regende het heel de ochtend. Toen ze eenmaal aankwamen bij t fietsenverhuur (ver lopen) konden ze geen fietsen voor 2 dagen huren. Dat was balen.

Zondag: rustdag

Na de zware tocht hadden we vandaag gelukkig een rustdag. Heerlijk uitgeslapen, wat gelezen en spelletjes met Johan en Lia gedaan (zij namen ook een rustdag). Toch nog met Stephans hand naar de eerste hulp in het ziekenhuis geweest. Daar is zijn wond nog een keer ontsmet en verbonden, ook kreeg hij nog een tetanusprik. Nog een recept mee gehad voor zalf.

Maandag: cruise over Sognefjord en Flämbaan

Vandaag hebben de meest populaire toeristische attractie gedaan: een cruise over het Sognefjord (staat op de Unesco-erfgoedlijst!) en gezeten in de meest steile spoorbaan in Europa, de Flämbaan!

We hadden kaartjes gekocht voor de tour ‘Norway in a nutshell'. We namen om 10 uur de bus in Voss naar Gudvangen. Dit was al een mooie route met hele steile haarspeldbochten. In Gudvangen stapten we op de boot naar Fläm, dit duurde 2 uur en was echt geweldig: heel erg mooi! Gelukkig was het vandaag heerlijk weer: zonnig! Rond half 2 waren we in Fläm, de trein ging pas om 4 uur. In de tussentijd hebben we wat souvenirs geshopt en lekker in het zonnetje op een terrasje gezeten. De Flämbaan was een mooie route, vooral de grote waterval was prachtig! Maar verder vonden we het niet zo bijzonder, we gingen heel geleidelijk omhoog, daardoor leek het niet zo steil als verwacht. In Myrdal namen we weer de trein terug naar Voss.

Al met al was het een leuke, relaxte dag!

Voss

Donderdag: raften in Voss

Om 9.45 uur werden Stephan en ik (Kim) opgehaald bij ons resort door de rafting guide van het Voss Rafting Center. Hij kwam uit Australië. Hij vertelde dat er bij Voss Rafting geen één guide uit Noorwegen kwam. Hij was wel onder de indruk dat wij onze eerste rafting-avontuur in Amerika op de Merced River hadden gedaan, deze is heftig (dat vonden wij destijds ook). Er bleek een grote groep te zijn: 15 mensen verdeeld over 3 boten. We deden de wetsuits inclusief schoenen aan en reden in een bus naar het startpunt van de Stranda River. Wij zaten bij twee leuke Zweedse zussen (van 23 en 21) en de stoere gids Ken. Deze zussen hadden nog geen ervaring met raften, wij startten daarom voorin de boot. Na nog wat oefeningen (oa zwemtest) gingen we op pad. Het raften was toch wel weer heel anders dan onze vorige ervaringen. Hier waren het meer watervallen dan stroomversnellingen. Toch wel weer heel spannend. De guides vonden het raften zelf blijkbaar nog niet spannend genoeg en besloten om stroomopwaarts naar de waterval te peddelen om eronder terecht te komen. Wij moesten met onze boot als eerst, ik (Kim) had hier al geen goed gevoel bij, maar het ging allemaal heel snel. Al snel belandden we onder de waterval, dit was heel heftig: wat een kracht heeft water! Onze boot bleef rondjes draaien en we kwamen er niet meer uit! (Dit komt doordat de waterval je steeds terug trekt, dit noemen ze een 'ciculation'. Ik hing al snel hang uit de boot, maar Stephan kon me weer terug naar binnen trekken. Nadat Stephan mij had gered duwde ik hem per ongeluk uit de boot. Hierdoor belandde hij recht in het water onder de waterval en kwam enkele meters verder pas boven. Daarna liet ik mijn peddel los en zat helemaal voorin de boot. De boot werd zover onder de waterval getrokken, dat de voorkant zeker 1,5 m boven het water kwam met mijn voorin! Helaas is hier geen foto van gemaakt (anders hadden we hem genomen). Ik had het helemaal gehad, was echt bang en wilde dat we uit die waterval kwamen. De guide slaagde hier helaas niet in en viel toen zelf ook uit de boot! Toen had ik er genoeg van en ben ook het water ingesprongen, ik had geen zin meer om nog een keer in de waterval terecht te komen. Uiteindelijk was alleen Frida (een van de Zweedse zusjes over), die heeft het touw vanaf de kant aangepakt en zo konden we de boot eruit trekken. De rest van de tocht was gelukkig wel normaal en leuk. Op het laatst zijn we nog een keer stroomopwaarts met de boten in een kleinere waterval gegaan, die heb ik overgeslagen. Eenmaal uit het water mochten we nog vanaf de brug de rivier in springen, dat sloeg Stephan natuurlijk niet af en is er een paar keer ingesprongen. Al met al was het een leuke trip, maar voor Kim had het alleen bij raften kunnen blijven (door dat wilde avontuur in die waterval helaas een blauwe plek onder oog en dikke lip opgelopen, ja dat krijg je als je peddel niet goed vasthoudt..).

Vrijdag: Bergen

Rond 10 uur vertrokken we naar Bergen (1,5 uur rijden). Vanaf de parkeergarage liepen we naar de haven, we kwamen eerst bij de industriële haven uit. Eenmaal bij de haven en de vismarkt namen we natuurlijk wat lekkere vis. Daarna de schattige Hanzestad huisjes bekeken en langs de Vesting gelopen. We wilden graag het Aquarium bezoeken, dit was ca 20 min lopen vanuit de vismarkt. We gingen eerst naar de zeehondenshow, altijd leuk! Het Aquarium was niet heel erg groot, het ging vooral over de Noorse vissen en ook nog een gedeelte met koraal en tropische vissen. Om 3 uur bezochten we de zeeleeuwenshow en daarna liepen we nog over de tropische afdeling (voornamelijk slangen). Als laatste wilden we nog naar de Floï-banen. We geloven graag dat het bijna elke dag regent in Bergen we hadden namelijk wel 2 hele minuten regen.Dus we hadden echt geluk met het weer: lekker zonnig, niet koud en droog. Alleen toen we net op een terrasje zaten, hebben we de bui gehad. Bij de Floï-baan kochten we een one-way ticket: met de baan omhoog naar het mooie uitzichtpunt over Bergen en terug gewandeld. Dit was toch nog zo'n 3 kwartier (afdaling van 300m) wandelen naar de auto. Onderweg nog wat boodschapjes gedaan, in het huisje gekookt en gegeten.

Morgenavond volgen verhalen over gisteren en vandaag..

Geiranger

Maandag: Geiranger

Om 8 uur (maandag) zaten we met 4en in de auto op weg naar Loen, het verzamelpunt voor het gletsjerhiken. We moesten meteen de bergweg met haarspeldbochten omhoog nemen. Helaas werd Kim al snel wagenziek. Ze had wel pilletjes bij zich, maar geen genomen, omdat ze de dagen ervoor geen last had van wagenziekte. Gelukkig konden we op tijd stoppen en daarna ging het weer wel. Bij het verzamelpunt bleek dat we een grote groep hadden (met 15 mensen). We hadden een leuke, Noorse blonde knul als gids. We konden nog hoge wandelschoenen lenen, omdat de schoenen boven de enkel uit moest komen. We moesten zelf in auto's de privéweg omhoog nemen. Eenmaal boven was het een stukje lopen naar het materiaalgebouwtje. Hier kregen we een helm, handschoenen, pikhouweel en spikes voor onder onze schoenen. Daarna moesten we nog een flink stuk wandelen naar de gletsjer. Onderweg stopten we een paar keer om wat te eten, drinken en om vlakbij de gletsjer onze trui aan de trekken. Het pad vlakbij de gletsjer was nog het moeilijkst van de hele dag: klauteren over rotsen. Onderweg kwam er nog een extra gids met nog vier andere mensen. De Eenmaal bij de gletsjer aangekomen zag je dat de gletsjer geheel uit ijs bestaat (geen sneeuw meer) en dat er veel smeltwater vanuit de onderkant afkwam. We bonden onze spikes onder onze schoenen en de gids zette iedereen op volgorde en bond het lange touw aan ons vast. We werden verdeeld in twee groepen, wij zaten bij de blonde gids. Hij legde uit waar we tijdens de tocht op moesten letten (spikes goed in het ijs houden en voldoende afstand op je voorganger zodat het touw altijd strak is).

En zo gingen we op weg over de gletsjer naar boven. Dit bleek flink steil te zijn en op sommige stukken ook wel glad en wat eng (bijvoorbeeld als je over of langs een gletsjerspleet moest stappen). Het was leuk om te doen en ging ons goed af. Na een tijdje viel Johan, hij schrok hier nogal van en het lukte hem niet meer om op te staan. Gelukkig bleef de rest van de groep overeind. De gids draaide een schroef in het ijs zodat wij veilig waren en schoot Johan te hulp. Onderweg stopten we een paar keer om de mooie blauwe kleur van de gletsjerspleten te bekijken en foto's te maken. Na een tijdje draaiden we om (de laatste moest toen voorop en de gids was het anker) en moesten we recht naar beneden lopen. Dit ging goed met de spikes onder de schoenen, maar was wel een beetje eng. Eenmaal veilig beneden waren we het over eens dat dit een unieke en bijzondere ervaring was. Johan zei dat dit voor hem eenmalig was, wij vonden het goed van hem dat hij ondanks zijn hoogtevrees toch heeft meegedaan. Na de wandeling terug en weer 2 uur rijden waren we rond 20.00 uur terug bij ons huisje en hebben weer gebbqd. Het was een lange, maar leuke en spectaculaire dag!

Dinsdag: Geiranger

Vandaag hadden we een rustige dag, dus sliepen wat langer uit. Helaas was het een stuk kouder dan gisteren (12 graden), bewolkt en het regende een klein beetje. Rond 12 uur vertrokken we met de auto de berg op (de kant die we nog niet hadden gezien). Onderweg stopten bij een paar uitzichtpunten over het Geirangerfjord. Er lagen drie grote cruiseschepen in het fjord, deze hadden we vanuit ons huisje ook al goed kunnen zien (we zitten namelijk aan het meer). Alle mensen vanuit de cruiseschepen gingen ook in bussen langs deze uitzichtpunten, dus we kwamen regelmatig grote groepen mensen tegen. Bij Eisdal namen we de ferry en reden over kale vlaktes richten Trollstigen. We stopten op verschillende punten met mooie watervallen. Bij de eerste stop zagen we goed hoe een brede rivier naar beneden stortte in een smal stuk waardoor en een enorme waterstroming ontstond. Wat een kracht had dat water! Mooi om te zien! Deze route werd ook in de reisgidsen aangeraden en was zeker de moeite waard. Helaas was het wel erg bewolkt en mistig vandaag. Eenmaal terug maakten we nasi klaar. ‘s Avonds deden we nog een leuk spel (Phase 10), dit keer won Stephan.

Woensdag: Geiranger - Voss

Vandaag (woensdag) vertrokken we iets voor 10 uur in Geiranger en reden naar Voss. We reden nog langs een uitzichtpunt (Dalsnibba), helaas was het heel bewolkt waardoor het uitzicht tegen viel. Na een halve dag rijden stopten we nog in Sognedal en bezochten het Sogn Folkemuseum. Hier zagen we huizen en boerderijen uit de 18e eeuw, ook waren er een aantal oude vrouwtjes aan het breien. In Voss bleken we een superluxe huisje te hebben. Ook hier hadden ze een fout gemaakt, we hadden weer 2 huisjes in plaats van 1 geboekt. Terwijl we toch echt maar 1 huisje betaald hebben. We hebben het eerlijk gezegd, maar omdat het nou eenmaal al geboekt was en waarschijnlijk niet druk was, mochten we kiezen of nu 1 of 2 huisjes namen. Toch maar voor 2 gekozen: wel lekker wat extra ruimte! Dit huisje is groter dan ons eigen appartement en ook luxer: stoomdouche, sauna en 2 grote tv's! Ook een vaatwasser en wasmachine! Hier blijven we vrij lang: 6 nachten. Morgen gaan Stephan en Kim raften, dit hebben we vooraf via internet geboekt.

Hemsedal - Geiranger

Hemsedal

Gisteren(zaterdag) stond paragliding op het programma, helaas kon dit niet doorgaan wegens de regen. Vanmorgen regende het namelijk aan een stuk door. Dus bleven we maar iets langer in bed liggen, op ons gemak douchen en wat lezen. Tussen de buien door liep Lia even naar de (Nederlandse!) bakker. Rond 12 uur was het gelukkig droog. We besloten te gaan minigolfen, het waren 9 banen. We deden 3 rondes en Kim won 3x! Bij de laatste ronde was Johan wel echt in vorm, want bij de eerste drie banen maakte hij een hole-in-one! Helaas voor hem gingen de banen daarna wat minder en had Kim bij de laatste moeilijke baan een hole-in-one.

Na een late lunch gingen we nog naar de Rjukandefossen waterval en maakten nog een wandeling. Daarna wilde Stephan graag met de auto naar de meren in de buurt (Hydalen Valley). We reden omhoog de bergen in en betaalden 50 NOK tol. Dit bleek echt een goed idee te zijn, want het was heel erg mooi! We stapten een paar keer uit om te poseren op wat rotsen en om veel foto's te maken. In de verte zagen we nog wat sneeuw liggen.

Na het eten lazen we nog wat en deden we een potje levensweg (de reiseditie: op een heel klein spelbordje wat bestwel een gepruts, maar ook heel grappig was). Ook hierbij won Kim weer, wat een geluksdag had zij!

Hemsedal - Geiranger

Na vandaag (zondag)ingepakt en schoongemaakt te hebben vertrokken we kwart voor 10 richting Geiranger. Na een klein uurtje stopten we bij de Borgund staafkerk, dit is een houten kerk uit de middeleeuwen. Dit is de bekendste staafkerk die bewaard is gebleven. Het was mooi en bijzonder om te zien, maar wel heel klein. Daarna reden we verder, Stephan had een hele mooie route door de bergen uitgestippeld. De uitzichten waren adembenemend mooi! Dit keer hebben we nog veel sneeuw/ijs zien liggen en ook een gletsjer gezien. Het was vandaag bewolkt, maar niet koud. We blijven nu 3 nachten in de Geiranger feriesenter Grande. Dit ligt aan een meer, vanuit ons terras hebben we een mooi uitzicht. Er is ook een camping bij. Onverwacht kregen we 2 huisjes in plaats van 1, handig vanwege de extra badkamer! We konden gratis een bbq en kolen gebruiken, dus hebben we net gebbqd.

Morgen staan we al vroeg op om te gaan gletsjerhiken, zo'n 100 km verderop (is hier 2 uur rijden!).

Hemsedal

Vandaag zijn we (Stephan en Kim) gaan golfen bij Alphin golfbaan in Gol (ca 15 km vanuit Hemsedal). Aangezien we geen plaats meer in de auto hadden voor onze golfsets, hebben we samen een halve set gehuurd. Ook konden we gratis een trolley gebruiken. We hadden zelf 9 ballen, een putter, tees en pitchforks meegenomen. Het was erg rustig op de golfbaan, we zagen niemand en namen uitgebreid de tijd. Tot we even een kwartiertje hadden gezeten om onze broodjes op te eten. Toen kwam er een groep van 5 dames. Kim voelde zich meteen opgejaagd waardoor ze meteen twee golfballen in het water sloeg.. Na deze hole hebben we ze voorgelaten. Daarna ook nog een koppel voorgelaten. Het was een mooie golfbaan: mooie natuur, hellingen en waterhindernissen. Het gras was niet overal even goed qua kwaliteit. Omdat we nog maar beginners zijn, ging het niet zo goed en raakten we de nodige ballen kwijt. We kwamen hierdoor toch wat krap te zitten qua ballen, gelukkig nog wel zo'n 3 ballen gevonden. Het was perfect weer: net boven de 20 graden, zonnig/halfbewolkt en geen wind.

Johan en Lia zijn gaan wandelen: een mooie tocht langs de rivier. Ze gingen nog over een hangbrug. Tijdens de ongeveer 12 km lange wandeling zijn ze maar één iemand tegen gekomen.

's Avonds hadden we een elandsafari gereserveerd voor ons 4en. Dit startte om 20.30 uur. We werden opgehaald door een bus, helaas dus geen jeeps. Er waren nog meer Nederlanders en nog Belgen. We reden door het bos en de gids gaf aan vooral in de weilanden te kijken. Al snel zagen we twee elanden, een vrouwtje met een kleintje, wel op grote afstand. Daarna stopten we bij een uitzichtpunt, hier waren geen elanden te zien. Toen reden we nog een uur rond, maar helaas geen elanden meer gezien. Dat viel erg tegen en was het geld van de safari niet waard. Achteraf gezien hadden we beter zelf kunnen rondrijden met de auto.

Oslo - Hemsedal

Woensdagochtend zijn we, na een heerlijk ontbijt in het luxe Rica Holmenkollen hotel, naar de skischans gegaan. Deze skischans is nog vrij nieuw (vorig jaar in gebruik genomen) en echt enorm groot. We konden met onze Oslo pass (24 uurs pas) het skimuseum bezoeken. Daarna namen we de lift omhoog naar de top van de skischans. Hier leek de afdaling toch wel wat minder heftig dan vanuit beneden, jammer dat er geen sneeuw lag anders hebben we hem wel geprobeerd

Laughing
. Wel was het heel hoog en had je een mooi uitzicht over Oslo.

We namen de metro naar het centrum.Waar we bij de KarlJohans Gate uitstapten. Dit isdebekendste straat in Oslo en loopt van het centraal station naar het Paleis.Vervolgens bezochten we het Historisch Museum, ditwas een beetje saai enging overal allerlei landen.Hier lag echter welhet enige volledigeVikingenhelm (jippie).Daarnaliepen we richting het centraal station om deouders van Kim op te halen (zij kwamen met hetvliegtuig). Eenmaal aangekomenduurdehet nog wat langer, dus besloten we om op een terrasje te gaan eten.Het was heerlijk weer: warm en zonnig. Pas om half 4 hadden we de ouders van Kim gevonden: miscommunicatie en een niet werkende telefoon.Daarna voor hun ook nog even een Oslo pass gehaald en geld gewisseld.

Als eerste gingen we op weg naar het operagebouw: een heel modern gebouw aan het water. Daarna zijn we naar het Akerhus (soort fort)geweest, helaas waren de musea hier al dicht, maar de gebouwen zelf waren wel mooi. Bij het Raadhuis pakten we de metronaar het Vigelandpark. Ditis eengroot, mooipark met bronzen en marmerenbeelden. We zagen veel studenten met intro-shirtjes, die lekker aan het bbqen waren.Na het park begonnen wewat trekte krijgen en pakten weerde metro richting het centrum. Eenmaal daar was het even zoeken naar een tafeltje op een terrasje,het was namelijk erg druk!Ditlukte tochal best snel, we zatenaan een leukpleintje. Toen nog terug met de metro naar ons mooie hotel buiten het centrum.

Donderdagochtend hebben Johan en Lia de skischans ook nog bezocht terwijl wij ontbeten en de auto inpakten. Met de auto reden we naar het vikingenmuseum. In deze buurt bleken nog veel meer musea te zijn, welke dus allemaal inbegrepen waren in de Oslo pas. Het vikingenmuseum was mooi enhier waren originele vikingschepen te zien, welke in het leem goed bewaard waren gebleven. Stephan had nog wel zin om meer musea te bezoeken, dus liepen we daarna binnen bij het Maritiem museum. Hier bekeken we eerst een film. Daarna zagen we nog veel modelschepen en mooie schilderijen (na onze eerste schilderworkshop vonden mijn moeder en ik het wel leuk om deze schildertechnieken van dichtbijte bekijken). Toen wetoch eenmaal bezig waren hebbenooknog het Frammuseum en het Kontiki-museum bezocht.In het Frammuseum stond het schip waarmeedrie poolexpedities naar de Noord- en Zuidpool gemaakt, je kon door heel het schip lopen: dat was heelleuk!

Na nog even een broodje gegeten te hebben, gingen we op weg naar Hemsedal.Dit was een mooie route langs eenaantal fjorden.We deden nog wat boodschappen, want we gaande komende dagenzelf koken. We zitten nu in het Hemsedal café in eenmooi appartement en Stephan heeft lekkere spaghetti gemaakt. Na het eten gingenwenog even hardlopen (toch al weer 4 km), maar de steile stukken wel gewandeld. Als laatste nog even dit verhaal getypt en wat spelletjes gedaan.

Frederikshavn - Oslo

Vanmorgen een lekker ontbijt gehad in hotel Herman Bang. Daarna vertrokken naar de Terminal van Stena Line (veerboot). Volgens onze reispapieren moesten we er 1,5 uur voor vertrek zijn. Dit bleek onnodig vroeg, we mochten in rij 14 staan en stonden toen helemaal vooraan! De veerboot vertrok om 10 uur. Dat werd dus 8 uur niets doen! Echt niets voor ons. Al snel hadden we de hele boot verkend, de activiteiten vielen tegen. Kim hoopte op een bioscoop, die was er helaas niet. De Spa klonk wel aantrekkelijk, want al snel hadden 't best fris. Gelukkig waren we wel warm aangekleed, in tegenstelling tot sommige mensen die in een korte brok en een shirtje rondliepen. De spa vonden we te duur en onze badkleding lag nog in de auto, daar konden we niet meer bij. Dus hebben we onze tijd doorgebracht met lezen, spelletjes en slapen.. Tijdens het laatste stuk door het Oslofjord zijn we op het bovenste dek gaan staan om wat foto's te maken. Aangekomen in Oslo waren we al snel van boord en gingen op weg naar ons hotel wat ca 15 km buiten 't centrum in een chique gedeelte bovenop de heuvel ligt. Ons hotel Rica Holmenkollen is erg mooi, luxe en hoog gelegen waardoor we een geweldig uitzicht hebben op de stad! Stephan zei vooraf dat hij graag de skischans wilde bezoeken, deze blijkt naast ons hotel te liggen! Echt bizar groot en hoog, morgenochtend gaan we dit museum bezoeken en hopelijk ook met de lift bovenaan kijken! Net hebben we nog wat gegeten in een mooi restaurant (Holmenkollen). Kim had mosselen en ze smaakte goed, dat zag de kok ook en ze kreeg nog een extra portie van het huis. Al met al lekker gegeten, en ja de wijntjes zijn heel duur. Morgenvroeg gaan we de stad verkennen met de Oslo-pass, maar hierover morgen meer.