Rondreis Noorwegen 2012

Preikestolen

Dinsdag: Reisdag Voss - Preikestolen

Vandaag hadden we een reisdag voor de boeg en dat was maar goed ook, want het regende heel erg hard. Na eerst onze spullen te hebben gepakt en één huisje hebben schoongemaakt (de andere hebben we laten schoonmaken) gingen we iets voor 11 uur op pad. Stephan had veel weer veel tijd besteed aan het uitzoeken van een mooie route (nee, Stephan houdt niet van een standaard tomtom route). We kwamen onderweg eerst langs een dubbele waterval. Een tijdje later namen we een bergweg (nr 520) naar Sauda, dit was een oude weg (met heel veel watervallen, vooral met dit weer) en een hele mooie route! Daarna zagen we nog een hele hoge waterval, die met enorme kracht naar beneden kletterde (nog extra doordat het heel de dag al flink regende). Hier was een trap en een pad naast, leuk om te zien en we waren weer lekker opgefrist!

Onderweg nog even wat boodschapjes gedaan en toen waren we iets over 7 bij Preikestolen Fjellstue. We hadden hier een cabin gereserveerd. Het hotel zelf is wel erg mooi, maar heel erg duur. De cabin is 10 min lopen vanuit de parkeerplaats via een modderig pad, dus het was even sjouwen met onze baggage. De cabin is primitief: helemaal van hout, krakerig, klein, viezig keukentje en geen warm water. We hebben alleen een buiten-wc, maar we kunnen wel in het gebouw van het jeugdhostel douchen en naar de wc. Na wat geduld, is het wel gelukt om nog eten te koken. Daarna heeft Stephan buiten nog een kampvuurtje gemaakt.

Woensdag: Preikestolen

Vandaag stond de wandeling naar de Preikestolen (‘Preekstoel') op het programma. Het voordeel van onze accommodatie is dat de wandeling vanuit hier begint en we dus al vroeg op pad kunnen. De Preikestolen kan erg druk zijn, toen we om half 9 vertrokken was het nog heel erg rustig. Het pad ging al snel vrij steil omhoog en was heel rotsachtig. Het was af en toe flink klauteren, gelukkig was het droog en ook nog eens lekker zonnig. Rond 10 uur werd het wel bewolkt, maar we hebben maar een paar drupjes regen gehad. Johan moest nog wel op een smal punt zijn hoogtevrees overwinnen. Na circa 2 uur waren we op de Preikestolen! We vonden het uitzicht geweldig en maakten veel foto's! Stephan zat op het randje en Kim hing ook al over de rand heen. De drukte viel erg mee. Stephan had inmiddels ontdekt dat er nog een andere route was (Ellen: het schoot ons te binnen dat je ons dat had verteld). Omhoog hadden we vanaf de kruising de linkerroute gepakt (rode route), terug zijn we via de groene route gegaan. Dit was inderdaad iets gemakkelijker. Terug was het af en toe uitkijken om niet uit de glijden, echt geen gemakkelijk pad.

's Middags terug bij ons huisje hebben we nog gebruik gemaakt van de boot die bij ons huisje ligt. We moesten eerst het regenwater er met een emmer uitscheppen, maar daarna lekker over het meer geroeid.

Stephan heeft vanavond weer een kampvuur gemaakt en op het rooster van de oven ons vlees gebakken. We hebben net gegeten en de koteletten waren goed gelukt, met een flinke barbecue-smaak.

Donderdag: Preikestolen - Hirtshals (Denemarken)

Morgen vertrekken we rond half 10 en rijden dan naar Kristiansand (zo'n 5 - 6 uur rijden, via de door Stephan uitgezochte binnen wegen). Dan nemen we de ferry van half 5 naar Hirtshals (Denemarken). Daar hebben we een b&b gereserveerd.

Vrijdag: Hirtshals (Denemarken) - huis

Vrijdag gaan we helaas weer naar huis (10 uur rijden). Dus nog een flink stuk rijden voor de boeg.

Dit was ons avontuur door Noorwegen. We zijn actief geweest, hebben veel geluk gehad met het weer en het was een leuke vakantie. We weten nog niet waar we volgend jaar naartoe gaan, maar tips zijn welkom.

Bedankt voor het volgen van onze reisverhalen en tot snel!

Ellen van Bergen

Super uitzicht daar bij de Preikestole, mooie foto´s! Gelukkig dat er nog een makkelijker pad loopt daar ja, het is veel klauteren. Geniet er nog lekker van daar de laatste dagen en we komen graag de foto´s eens bekijken!

jeanne koevoets

Wat een vakantie, Wat een activiteiten.
Mooie verhalen je kon gewoon even meereizen.
Veilig op de bank natuurlijk!!!!!!!!.
groetjes

en tot gauw allemaal

Stefan

Het was elke keer weer zeer leuk om jullie verhalen te lezen. Ben benieuwd naar alle verhalen.