Rondreis Noorwegen 2012

Geiranger

Maandag: Geiranger

Om 8 uur (maandag) zaten we met 4en in de auto op weg naar Loen, het verzamelpunt voor het gletsjerhiken. We moesten meteen de bergweg met haarspeldbochten omhoog nemen. Helaas werd Kim al snel wagenziek. Ze had wel pilletjes bij zich, maar geen genomen, omdat ze de dagen ervoor geen last had van wagenziekte. Gelukkig konden we op tijd stoppen en daarna ging het weer wel. Bij het verzamelpunt bleek dat we een grote groep hadden (met 15 mensen). We hadden een leuke, Noorse blonde knul als gids. We konden nog hoge wandelschoenen lenen, omdat de schoenen boven de enkel uit moest komen. We moesten zelf in auto's de privéweg omhoog nemen. Eenmaal boven was het een stukje lopen naar het materiaalgebouwtje. Hier kregen we een helm, handschoenen, pikhouweel en spikes voor onder onze schoenen. Daarna moesten we nog een flink stuk wandelen naar de gletsjer. Onderweg stopten we een paar keer om wat te eten, drinken en om vlakbij de gletsjer onze trui aan de trekken. Het pad vlakbij de gletsjer was nog het moeilijkst van de hele dag: klauteren over rotsen. Onderweg kwam er nog een extra gids met nog vier andere mensen. De Eenmaal bij de gletsjer aangekomen zag je dat de gletsjer geheel uit ijs bestaat (geen sneeuw meer) en dat er veel smeltwater vanuit de onderkant afkwam. We bonden onze spikes onder onze schoenen en de gids zette iedereen op volgorde en bond het lange touw aan ons vast. We werden verdeeld in twee groepen, wij zaten bij de blonde gids. Hij legde uit waar we tijdens de tocht op moesten letten (spikes goed in het ijs houden en voldoende afstand op je voorganger zodat het touw altijd strak is).

En zo gingen we op weg over de gletsjer naar boven. Dit bleek flink steil te zijn en op sommige stukken ook wel glad en wat eng (bijvoorbeeld als je over of langs een gletsjerspleet moest stappen). Het was leuk om te doen en ging ons goed af. Na een tijdje viel Johan, hij schrok hier nogal van en het lukte hem niet meer om op te staan. Gelukkig bleef de rest van de groep overeind. De gids draaide een schroef in het ijs zodat wij veilig waren en schoot Johan te hulp. Onderweg stopten we een paar keer om de mooie blauwe kleur van de gletsjerspleten te bekijken en foto's te maken. Na een tijdje draaiden we om (de laatste moest toen voorop en de gids was het anker) en moesten we recht naar beneden lopen. Dit ging goed met de spikes onder de schoenen, maar was wel een beetje eng. Eenmaal veilig beneden waren we het over eens dat dit een unieke en bijzondere ervaring was. Johan zei dat dit voor hem eenmalig was, wij vonden het goed van hem dat hij ondanks zijn hoogtevrees toch heeft meegedaan. Na de wandeling terug en weer 2 uur rijden waren we rond 20.00 uur terug bij ons huisje en hebben weer gebbqd. Het was een lange, maar leuke en spectaculaire dag!

Dinsdag: Geiranger

Vandaag hadden we een rustige dag, dus sliepen wat langer uit. Helaas was het een stuk kouder dan gisteren (12 graden), bewolkt en het regende een klein beetje. Rond 12 uur vertrokken we met de auto de berg op (de kant die we nog niet hadden gezien). Onderweg stopten bij een paar uitzichtpunten over het Geirangerfjord. Er lagen drie grote cruiseschepen in het fjord, deze hadden we vanuit ons huisje ook al goed kunnen zien (we zitten namelijk aan het meer). Alle mensen vanuit de cruiseschepen gingen ook in bussen langs deze uitzichtpunten, dus we kwamen regelmatig grote groepen mensen tegen. Bij Eisdal namen we de ferry en reden over kale vlaktes richten Trollstigen. We stopten op verschillende punten met mooie watervallen. Bij de eerste stop zagen we goed hoe een brede rivier naar beneden stortte in een smal stuk waardoor en een enorme waterstroming ontstond. Wat een kracht had dat water! Mooi om te zien! Deze route werd ook in de reisgidsen aangeraden en was zeker de moeite waard. Helaas was het wel erg bewolkt en mistig vandaag. Eenmaal terug maakten we nasi klaar. ‘s Avonds deden we nog een leuk spel (Phase 10), dit keer won Stephan.

Woensdag: Geiranger - Voss

Vandaag (woensdag) vertrokken we iets voor 10 uur in Geiranger en reden naar Voss. We reden nog langs een uitzichtpunt (Dalsnibba), helaas was het heel bewolkt waardoor het uitzicht tegen viel. Na een halve dag rijden stopten we nog in Sognedal en bezochten het Sogn Folkemuseum. Hier zagen we huizen en boerderijen uit de 18e eeuw, ook waren er een aantal oude vrouwtjes aan het breien. In Voss bleken we een superluxe huisje te hebben. Ook hier hadden ze een fout gemaakt, we hadden weer 2 huisjes in plaats van 1 geboekt. Terwijl we toch echt maar 1 huisje betaald hebben. We hebben het eerlijk gezegd, maar omdat het nou eenmaal al geboekt was en waarschijnlijk niet druk was, mochten we kiezen of nu 1 of 2 huisjes namen. Toch maar voor 2 gekozen: wel lekker wat extra ruimte! Dit huisje is groter dan ons eigen appartement en ook luxer: stoomdouche, sauna en 2 grote tv's! Ook een vaatwasser en wasmachine! Hier blijven we vrij lang: 6 nachten. Morgen gaan Stephan en Kim raften, dit hebben we vooraf via internet geboekt.

Corrie

Hoi,
Wat een leuke verhalen en mooie foto's weer. Vooral die van jullie "wandeling" op de gletsjer zien erg spectaculair uit. Met zoveel ijs om je heen ga je je als mens toch wel nietig voelen....
Geniet nog van de rest van de vakantie!

Jeannette

Zo te lezen hebben jullie het erg naar je zin. En die gletsjer wel knap hoor mij zouden ze er niet op krijgen.
Geniet nog van jullie vakantie.
Groetjes van Jeannette en André