Rondreis Noorwegen 2012

Voss

Donderdag: raften in Voss

Om 9.45 uur werden Stephan en ik (Kim) opgehaald bij ons resort door de rafting guide van het Voss Rafting Center. Hij kwam uit Australië. Hij vertelde dat er bij Voss Rafting geen één guide uit Noorwegen kwam. Hij was wel onder de indruk dat wij onze eerste rafting-avontuur in Amerika op de Merced River hadden gedaan, deze is heftig (dat vonden wij destijds ook). Er bleek een grote groep te zijn: 15 mensen verdeeld over 3 boten. We deden de wetsuits inclusief schoenen aan en reden in een bus naar het startpunt van de Stranda River. Wij zaten bij twee leuke Zweedse zussen (van 23 en 21) en de stoere gids Ken. Deze zussen hadden nog geen ervaring met raften, wij startten daarom voorin de boot. Na nog wat oefeningen (oa zwemtest) gingen we op pad. Het raften was toch wel weer heel anders dan onze vorige ervaringen. Hier waren het meer watervallen dan stroomversnellingen. Toch wel weer heel spannend. De guides vonden het raften zelf blijkbaar nog niet spannend genoeg en besloten om stroomopwaarts naar de waterval te peddelen om eronder terecht te komen. Wij moesten met onze boot als eerst, ik (Kim) had hier al geen goed gevoel bij, maar het ging allemaal heel snel. Al snel belandden we onder de waterval, dit was heel heftig: wat een kracht heeft water! Onze boot bleef rondjes draaien en we kwamen er niet meer uit! (Dit komt doordat de waterval je steeds terug trekt, dit noemen ze een 'ciculation'. Ik hing al snel hang uit de boot, maar Stephan kon me weer terug naar binnen trekken. Nadat Stephan mij had gered duwde ik hem per ongeluk uit de boot. Hierdoor belandde hij recht in het water onder de waterval en kwam enkele meters verder pas boven. Daarna liet ik mijn peddel los en zat helemaal voorin de boot. De boot werd zover onder de waterval getrokken, dat de voorkant zeker 1,5 m boven het water kwam met mijn voorin! Helaas is hier geen foto van gemaakt (anders hadden we hem genomen). Ik had het helemaal gehad, was echt bang en wilde dat we uit die waterval kwamen. De guide slaagde hier helaas niet in en viel toen zelf ook uit de boot! Toen had ik er genoeg van en ben ook het water ingesprongen, ik had geen zin meer om nog een keer in de waterval terecht te komen. Uiteindelijk was alleen Frida (een van de Zweedse zusjes over), die heeft het touw vanaf de kant aangepakt en zo konden we de boot eruit trekken. De rest van de tocht was gelukkig wel normaal en leuk. Op het laatst zijn we nog een keer stroomopwaarts met de boten in een kleinere waterval gegaan, die heb ik overgeslagen. Eenmaal uit het water mochten we nog vanaf de brug de rivier in springen, dat sloeg Stephan natuurlijk niet af en is er een paar keer ingesprongen. Al met al was het een leuke trip, maar voor Kim had het alleen bij raften kunnen blijven (door dat wilde avontuur in die waterval helaas een blauwe plek onder oog en dikke lip opgelopen, ja dat krijg je als je peddel niet goed vasthoudt..).

Vrijdag: Bergen

Rond 10 uur vertrokken we naar Bergen (1,5 uur rijden). Vanaf de parkeergarage liepen we naar de haven, we kwamen eerst bij de industriële haven uit. Eenmaal bij de haven en de vismarkt namen we natuurlijk wat lekkere vis. Daarna de schattige Hanzestad huisjes bekeken en langs de Vesting gelopen. We wilden graag het Aquarium bezoeken, dit was ca 20 min lopen vanuit de vismarkt. We gingen eerst naar de zeehondenshow, altijd leuk! Het Aquarium was niet heel erg groot, het ging vooral over de Noorse vissen en ook nog een gedeelte met koraal en tropische vissen. Om 3 uur bezochten we de zeeleeuwenshow en daarna liepen we nog over de tropische afdeling (voornamelijk slangen). Als laatste wilden we nog naar de Floï-banen. We geloven graag dat het bijna elke dag regent in Bergen we hadden namelijk wel 2 hele minuten regen.Dus we hadden echt geluk met het weer: lekker zonnig, niet koud en droog. Alleen toen we net op een terrasje zaten, hebben we de bui gehad. Bij de Floï-baan kochten we een one-way ticket: met de baan omhoog naar het mooie uitzichtpunt over Bergen en terug gewandeld. Dit was toch nog zo'n 3 kwartier (afdaling van 300m) wandelen naar de auto. Onderweg nog wat boodschapjes gedaan, in het huisje gekookt en gegeten.

Morgenavond volgen verhalen over gisteren en vandaag..

Reacties

Reacties

Koen

Hey Hey,
Gaaf verhaal hoor!!! Ik was ook uit de boot gesprongen hoor... Jullie maken echt veel leuke dingen mee zo... Beloof me wel dat we in Barcelona wat rustiger aan doen ;)
Nog heel veel plezier in het koude Noorwegen en tot snel
Greetz Koen

jose van bergen

Wat een indrukwekkende vakantie hebben jullie en wat een conditie en energie. Maak maar veel foto s. Ik ben er benieuwd naar.Geniet er nog ontzettend van. Groetjes uit Zundert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!