Rondreis Noorwegen 2012

Oslo - Hemsedal

Woensdagochtend zijn we, na een heerlijk ontbijt in het luxe Rica Holmenkollen hotel, naar de skischans gegaan. Deze skischans is nog vrij nieuw (vorig jaar in gebruik genomen) en echt enorm groot. We konden met onze Oslo pass (24 uurs pas) het skimuseum bezoeken. Daarna namen we de lift omhoog naar de top van de skischans. Hier leek de afdaling toch wel wat minder heftig dan vanuit beneden, jammer dat er geen sneeuw lag anders hebben we hem wel geprobeerd

Laughing
. Wel was het heel hoog en had je een mooi uitzicht over Oslo.

We namen de metro naar het centrum.Waar we bij de KarlJohans Gate uitstapten. Dit isdebekendste straat in Oslo en loopt van het centraal station naar het Paleis.Vervolgens bezochten we het Historisch Museum, ditwas een beetje saai enging overal allerlei landen.Hier lag echter welhet enige volledigeVikingenhelm (jippie).Daarnaliepen we richting het centraal station om deouders van Kim op te halen (zij kwamen met hetvliegtuig). Eenmaal aangekomenduurdehet nog wat langer, dus besloten we om op een terrasje te gaan eten.Het was heerlijk weer: warm en zonnig. Pas om half 4 hadden we de ouders van Kim gevonden: miscommunicatie en een niet werkende telefoon.Daarna voor hun ook nog even een Oslo pass gehaald en geld gewisseld.

Als eerste gingen we op weg naar het operagebouw: een heel modern gebouw aan het water. Daarna zijn we naar het Akerhus (soort fort)geweest, helaas waren de musea hier al dicht, maar de gebouwen zelf waren wel mooi. Bij het Raadhuis pakten we de metronaar het Vigelandpark. Ditis eengroot, mooipark met bronzen en marmerenbeelden. We zagen veel studenten met intro-shirtjes, die lekker aan het bbqen waren.Na het park begonnen wewat trekte krijgen en pakten weerde metro richting het centrum. Eenmaal daar was het even zoeken naar een tafeltje op een terrasje,het was namelijk erg druk!Ditlukte tochal best snel, we zatenaan een leukpleintje. Toen nog terug met de metro naar ons mooie hotel buiten het centrum.

Donderdagochtend hebben Johan en Lia de skischans ook nog bezocht terwijl wij ontbeten en de auto inpakten. Met de auto reden we naar het vikingenmuseum. In deze buurt bleken nog veel meer musea te zijn, welke dus allemaal inbegrepen waren in de Oslo pas. Het vikingenmuseum was mooi enhier waren originele vikingschepen te zien, welke in het leem goed bewaard waren gebleven. Stephan had nog wel zin om meer musea te bezoeken, dus liepen we daarna binnen bij het Maritiem museum. Hier bekeken we eerst een film. Daarna zagen we nog veel modelschepen en mooie schilderijen (na onze eerste schilderworkshop vonden mijn moeder en ik het wel leuk om deze schildertechnieken van dichtbijte bekijken). Toen wetoch eenmaal bezig waren hebbenooknog het Frammuseum en het Kontiki-museum bezocht.In het Frammuseum stond het schip waarmeedrie poolexpedities naar de Noord- en Zuidpool gemaakt, je kon door heel het schip lopen: dat was heelleuk!

Na nog even een broodje gegeten te hebben, gingen we op weg naar Hemsedal.Dit was een mooie route langs eenaantal fjorden.We deden nog wat boodschappen, want we gaande komende dagenzelf koken. We zitten nu in het Hemsedal café in eenmooi appartement en Stephan heeft lekkere spaghetti gemaakt. Na het eten gingenwenog even hardlopen (toch al weer 4 km), maar de steile stukken wel gewandeld. Als laatste nog even dit verhaal getypt en wat spelletjes gedaan.